keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Musiikintulkinnan tärkeys

Mikä on tanssiessa tärkeintä? Se, että tanssi näyttää hyvältä vai se, että askeleet menevät yksiin tanssiparin kanssa? Mielestäni kaikkein tärkeintä on se, että kummallakin (tai kaikilla, jos vaikka tanssitaan kolmen kimpassa) on hauskaa ja tanssista jää kaikin puolin hyvä mieli. 

On kuitenkin eräs asia, jonka puuttuminen saattaa pahimmassa tapauksessa pilata koko tanssin ja tehdä hauskuuden mahdottomaksi. Parhaimmassa tapauksessa taas tämä, joskus melko pieneltäkin tuntuva asia, tekee aivan tavallisesta tanssista jotakin aivan maagista ja johtaa sellaiseen flow-tilaan, että koko maailmassa ei ole ketään muita kuin minä ja tanssipari. 

Tämä asia on musiikintulkinta. En nyt tarkoita sitä, että kaikissa kappaleissa pitäisi ruveta hirveästi taivuttelemaan jokaisessa hidastuksessa tai jos joku laulaa tuskasta, pitäisi alkaa vääntelehtiä tuskissaan tai muuta yhtä innovatiivista :D Mutta itse tykkään tanssiessani kuunnella musiikkia, sen voimakkuusvaihteluita, breikkejä, vivahde-eroja. Ja tietysti kappaleiden sanoja. On ihan mahtavaa, kun tanssi sopii soitettavaan kappaleeseen, ja kumpikin osapuoli elää tanssia ja kappaleen tarinaa. On ihan erilaista tanssia, kun voi eläytyä täysillä! Eläytyminen on vaikeaa, jos kappale on hidas, riipaiseva rakkaustarina ja mies lähtee hyppelyhumppailemaan... tai riippuu tietysti ihan tilanteesta :'D

Kaikista yksinkertaisimmillaan musiikintulkinta voi olla sitä, että kun musiikissa on tauko, pysäytetään myös tanssi. Pidemmälle vietynä musiikintulkintaan kuuluvat juurikin kaikki ihanat liikkeen koristelut, askelten venytykset ja joskus myös miehen tai naisen sooloiluosuudet (joita tosin pitää mielestäni viljellä varovasti, esimerkiksi minulta jos joku odottaa jotain spagaatteja tai jatkuvaa omien kuvioiden keksimistä, joutuu kyllä pettymään!). Nämä kun osuvat kohdilleen, niin tanssi tuntuu ihan mahtavalta!

Musiikintulkintaan kuuluu mielestäni myös tanssilajin valinta. Esimerkiksi Mahtava peräsin ja pulleat purjeet -humppa sisältää pari valssitahtia, ja minusta on hirveän hauskaa kun miehet vaihtavat siinä valssiksi :) Ja tietysti esimerkiksi monet Neljänsuoran kappaleet suorastaan huutavat sitä, että säkeistöt mennään foksina fiilistellen ja kertosäkeet joko buggina tai fuskuna. Valssikin on usein mukava mennä hitaana foksina. Tietyt jutut voi minusta kyllä jättää kokeilematta - jos jenkan tanssii salsana, jää siitä jotain olennaista pois (kyllä, olen kokeillut!). Silloin siihen ei saa salsan fiilistä, eikä tunnelma ole myöskään kovinkaan jenkkainen (tämän sanan johdin itse).

Useinhan tanssi menee niin, että aloite musiikintulkintajuttuihin tulee mieheltä. Minusta on kuitenkin hauskinta tanssia niin, että myös nainen saa joskus tehdä päätöksiä musiikintulkinnasta. Olen monesti tehnyt niin, että jos biisiin sopii jokin jippo, lähden itse vähän kokeilemaan, josko mies lähtisi mukaan. Välillä omat ideani eivät onnistu tai toimi, ja silloin saatetaan sekoilla hetki, että päästään takaisin rytmiin, mutta niitä sattuu. Sitten vain jatketaan (minä tietysti naama punaisena, kun olen kompastunut omaan nokkeluuteeni). On ihanaa, kun saa tanssia sellaisen miehen kanssa, joka lähtee mukaan fiilistelemään tai hassuttelemaan, eikä ainakaan suutu, vaikka minä joskus tanssisin vähän oman pääni mukaan. Kaikki eivät siitä pidä, ja sitten tulee pahoja silmäyksiä - ja lopputanssin tanssin kiltisti miehen määräämään tahtiin :) 

Liika on tietysti liikaa. Koko ajan ei tarvitse olla pelleilemässä. Ja kuten jo mainitsin, musiikintulkinnan ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Välillä riittää jo se, kun katsoo toista syvälle silmiin oikeaan aikaan. Välillä voi tietysti heittäytyä teatraaliseksi, varsinkin jos tilaa on ja tanssipari on messissä :D Rohkeasti vain kokeilemaan uusia juttuja! Joskus menee pieleen tai breikki tulee väärään kohtaan, mutta siihenhän ei kukaan kuole.

Haluaisin tietysti kuulla myös lukijoideni asiantuntevia mielipiteitä. Kuinka tärkeää musiikintulkinta on, tai onko se ylipäänsä tärkeää? Mitä miehet ovat siitä mieltä, että myös nainen välillä tekee omiaan, pitääkö miehen määrätä vai sallitaanko naiselle myös tulkintamahdollisuuksia? Onko teillä jotain lempparimusiikintulkintajuttuja, joita mielellänne viljelette tanssiin kuin tanssiin?

2 kommenttia:

JKallio kirjoitti...

Ilmaisenpa mielipiteeni, vaikka en mikään asiantuntija olekaan.

Musiikintulkinta on allekirjoittaneen mielestä aika oleellinen osa tansseja. Ilman sita koko touhu muuttuu tekniseksi suorittamiseksi. Jos tanssiminen menee pelkäksi urheilemiseksi, niin silloin kannattaa harkita jotakin muuta harrastusta. Lenkkeilemään pääsee ihan ilmaiseksikin. En minä ainakaan jaksaisi käydä tanssimassa, jos se olisi joka kerta pelkkää hidas-hidas-nop-nop -veivausta.

Tanssipaikoilla soi kyllä aika paljon melko mitäänsanomattomia iskelmiä, joihin on aika vaikea soveltaa mitään tulkintoja.

Joskus olen sivusta seuraillut, ja joskus myös kuullut daameilta, että jotkut herrat tulkitsevat musiikkia niin vapaamuotoisesti, että daami on pihalla kuin lumiukko. Tulkinnan pitää siis olla sellaista, että molemmat ovat kartalla.

Perinteisestihän mies tosiaan vie, mutta itse ainakin pyrin antamaan naiselle tilaa, jos hän haluaa tehdä omia juttujaan. Vai enkö annakin? Sano "joo!" Tanssin pitää olla ensisijaisesti hauskaa.

Suuntana flow-tila!

Heta Ilona kirjoitti...

Kyyyllähän sinä asiantuntija olet, tanssia kun harrastat :)

Joo! Olen ihan samaa mieltä kanssasi :) Ja joo, välillä kyllä tulee sellaisia miehiä vastaan, joiden meno on jo niin paljon pelkkää tulkintaa, ettei mitään hidas-hidas-nop-nop -askelsarjaa ole enää edes havaittavissa. Tämä on minusta ihan kiva, jos mies osaa viedä niin, että nainen pysyy mukana, vaikka tanssi olisikin paljolti tulkintaa ja fiilistelyä. Joskus taas tuntuu siltä, että mies lähtee fiilistelemään omaan tasoonsa nähden aivan liian innokkaasti - ja sitten ollaankin ihan hukassa kumpikin :D

JOO :) Kyllä sun kanssa voi tehdä omiakin juttuja! Se on hirmu hauskaa <3