sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Vieraskynä: minun tanssitarinani - Maija-Liisa

Tanssiin tutustuin jo 4-5.v.ikäisenä tätini tanssittaessa minua ympäri tupaa ihanassa tanssimekossaan. Kotimme vieressä n. 300m päässä oli lammen rannalla sijaitseva tanssilava. Jo niin pienen tytön korviin soi 50-luvun tanssimusiikki todella houkuttelevana. Tilaisuuden tullen livahdin katselemaan tanssivia ihmisiä aidan raosta, lapsilla kun ei ollut pääsyä alueelle. Paljoa ei siis tarvittu, kun jäin tanssikoukkuun. Se tapahtui ehkä n. 13-vuotiaana, saatuani kinuttua vanhemmiltani luvan lähteä naapurintytön kanssa läheiselle Perävaaran lavalle.

On vaikeaa kuvailla sitä hurmiota, jonka musiikki ja tanssi tuo ihmiselle, jolle tanssiparketti on vieras: Sinne oli ihan pakko päästä, vaikka ei aina ollut rahaakaan. Liftasimme lähimmälle lavalle ja jopa pummasimme rahaa tanssilippuun!

Minua on tosiaan ollut vaikea saada pysymään pois tansseista. Ruotsiin muutto 17-vuotiaana merkitsi kurssien jälkeen laajempaa tanssivalikoimaa ruotsalaisten vanhojen tanssien myötä. Siihen aikaan Bugg oli vasta alkumetreillä sielläkin.
Lasteni isä ei tanssinut, joten se merkitsi väheneviä tanssitilaisuuksia niinä vuosina, mutta ah sitä onnea, kun siihen tuli tilaisuus! Yksi tärkeimmistä jutuista oli tyttöjen kanssa laittautuminen musiikin soidessa ja laulun raikuessa. Sama ihana kutittava tunne vatsan pohjassa  tuntuu EDELLEEN tansseihin valmistautuessa!

Eron jälkeen päätin tanssia niin paljon kuin haluan, ja niin on tapahtunut. Terveysvaikutusten merkitys on ehkä nykyään muuttunut tärkeämmäksi kriteeriksi suhteessa harrastukseeni. Luulempa, että tanssi on pitänyt ja myös pitää minut liikkuvaisena etten ole jähmettnyt enkä jäykistynyt. Se taas mahdollistaa enemmän tanssia. En osaa kuvitella, että mikään muu laji saisi minua liikkumaan 4-5 tuntia yhteen menoon! Tanssimaan minun ei ole koskaan tarvinnut houkutella itseäni.

Tiedän sen olevan myös vertaansa vailla olevaa aivojumppaa, joka ulottuu koko kehon hallintaan. Eikä siinä vielä kaikki: Minun mielestäni tanssiva ihminen on kaunis! Jotain taianomaista tapahtuu, kun ihminen alkaa liikkua musiikin tahtiin, kasvot ja keho alkavat kertoa musiikin ilmentämää tarinaa...

Tanssi on ollut minulle myös mitä tehokkainta terapiaa. Elämässä voi tapahtua myös murskaavia asioita, joista koen eheytyneeni tanssin avulla. Olen joutunut hautaamaan monta läheistäni, oman tyttäreni mukaan lukien. Lapseni kuolema on ollut    kamalin kokemani asia. Luulen, etten olisi edes järjissäni ilman tanssia. Musiikki, liike, niihin ja vientiin keskittyminen vapauttivat musertavista ajatuksista.

Lasten muutettua kotoa ja elämä sinkkuna olisi ollut kovin yksinäistä, joten myös siihen oli tanssi oivallinen lääke. Tansseissa tapaa ihmisiä, saa olla lähellä toista , tapaa samoin ajattelevia ystäviä ja tuttuja. Ulkomailla käydyilla tanssimatkoilla olen saanut ystäviä myös kansainväisellä tasolla.

Minuun on iskenyt pakkomielteen kaltainen halu viedä tanssiperinnettä eteenpäin. Aluksi kävin kursseja, sitten kouluttauduin tanssipedegogiksi, seuratanssin ohjaajaksi. Opetan ja ohjaan aikuisia. Olen puhunut varmasti kyllästymiseen asti tanssin vaikutuksista ja ihanuudesta työssäni päiväkodin johtajana. Haluan niin jakaa tämän ihanuuden kaikkien ulottuville. Tulin kyllä pian huomanneeksi, että maailma on jo täynnä niin paljon kaikkea muuta, ettei tanssi välttämättä mahdu enää kaikkien elämään, mutta olen silti vakuuttunut, että tiedon lisääntyessä, myös harrastajien määrä kasvaa. Siksi en edelleenkään aio vaieta aiheesta. Olen kokenut onnistumista jo sen verran, että tanssi on kirjattu oman paikkakuntamme varhaiskasvatukseen, muutamat koulut ovat halukkaita saamaan demopäiviä jne.

Onneksi olen löytänyt myös kumppanin, jolle tanssilla on yhtä suuri merkitys. Olen vakuuttunut, että kaikki oppivat tanssimaan aivan kuten esim. ajamaan autoa. Oma halu ja asenne ratkaisevat. Tanssia monipuolisempaa, terveellisempää ja antoisampaa harrastusta on vaikea keksiä.

-Maija-Liisa-


Ei kommentteja: